20.3.2015

Ammattimainen ote somessa

Sosiaalinen media on tullut töihin, halusit tai et. Ehkä viime aikojen selvin ilmaus tästä on ollut tutkimusrahoituksen uudelleenjakoa hallinnoivan Strategisen Tutkimuksen Neuvoston aktiivinen toiminta LinkedIn -palvelussa.



Tuttavieni turhia pelkoja somen maailmasta:

LinkedIn  - eikö siellä tartte postailla englanniksi ? 

Useimmat LinkedIniin käyttäjät eivät "postaile" sinne lainkaan ! Se voi silti olla arvokas väline. Voit ajatella sitä verkottoituvien osoitekirjojen joukkona: kun etsit jotain ammattilaista, näet kuka tuttavistasi tuntee hänet tai hänen kaverinsa.  Suomessa on niin pienet piirit, että lähialoilla kaikki ovat toistensa tuttavantuttavia tai ainakin tuttavantuttavantuttavia. Ja miten helppoa onkaan aloittaa posti "sain osoitteesi Maija Meikäläiseltä ja ehdottaisin yhteistyötä..." Jos et halua käyttää palvelua, niin liittymällä ja linkkaantumalla luot yhteyksiä myös esimerkiksi entisille kesäapulaisillesi.

ResearchGate - sehän täyttää postilaatikon ?

ResearchGate seuraa tieteellisiä artikkeleita, niiden kirjoittajia ja niissä olevia viittauksia. Oletusarvona se  tosiaan lähettää sähköpostia aina kun joku verkostossasi tekee jotain. Mutta viestin lopussa on linkki, jonka avulla pääset valitsemaan 50 tapahtumatyypistä, mistä haluat jatkossa nähdä viestejä. Ja näitä tapahtumia voi poistaa listalta ryhmittäin.

Facebook - kannattaa varmaan tehdä eri  profiili työhön ja yksityiselämään ?

Tästä en ole varma. Omalla profiililla tehdyt asiat näkyvät laajemmin kuin rajoitetulla työprofiililla. Mutta mitä työnantajasi on sanonut tästä ? Onko teillä kirjalliset sosiaalisen median ohjeet ? Monille meistä oikea ratkaisu on tehdä yksi tunnus ja sille "custom list" joiden avulla säätelee sitä, millaiset viestit näkyvät millekin lukijoille, niin ettei veljenpojan lakkiaset mene liiketuttaville eikä työantajan tuotejulkistukset kummitädille.

Twitter - kaikki puhuu eikä kukaan kuuntele ?

Twitterissä kaikki on julkista. Vaikka suuntaisit viestin pisteellä ja @-merkillä jonkun seinälle, hakutoiminnolla sen voi löytää kuka tahansa. Monilla yrityksillä ja laitoksilla on yleistunnus, jolla kirjoittavat monet työntekijät. Jotkut taas luovat projektille tai kampanjalle tunnisteen (hashtagin) jota käytetään omalla tunnuksella lähteteyissä viesteissä. 

Twitter-sivuston oma käyttöliittymä on aika kömpelö, puhelimille on hauskempia sovelluksia ja macille Tweetdeck.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti