Entä miten tämä arvo- ja arvotusasia tulee esille
työyhteisöissä, palkkakysymysten lisäksi? Nykyisin kaikilla itseään
kunnioittavilla organisaatioilla ”täytyy” ensinnäkin olla arvot, aivan kuten
strategiakin. Mutta muistatko, mitkä oman organisaatiosi arvot ovat? Jos et,
niin näitä neljää voit kasvojasi menettämättä aina kokeilla, jos joku sattuisi
kysymään: yhteistyö, osaaminen, asiakaslähtöisyys ja toisten arvostus.
Muutama viikko sitten kuulin eräässä tilaisuudessa
oivaltavan kiteytyksen johtamisesta jatkumona, janana, jonka toisessa päässä on
arvostus ja toisessa arvostelu: suhtaudummeko johtajina muihin arvostaen vai arvostellen?
Sama kysymys on hyvä asettaa myös oman itsen suhteen: arvostanko eli hyväksynkö
itseni sellaisena kuin olen vai arvostelenko ja annan sen pienen mitätöivän sisäisen
äänen määritellä tekemiseni? Jos tunnistan ja tunnustan oman arvoni ja
arvokkuuteni, on helppo suhtautua arvostaen myös muihin. Se taas on perusta aidolle
yhdessä tekemiselle: toisen pärjääminen ei ole uhka minulle, vaan voimme toinen
toistamme täydentäen avittaa meitä kumpaakin eteenpäin. Tunne oma arvosi, anna
arvo toisellekin, sanoo sananlasku…
On hyvä pohtia myös sitä, millä mittareilla arvioin ja
arvotan itseäni. Jos omat ominaiset vahvuuteni viittaavat kuviokelluntaan, niin
miksi kiinnittää kaikki huomio siihen, että 60 metrin aidat tai
Finlandia-hiihto ehkä jäävät omalla kohdalla ikuisesti kokeilematta, mitaleista
puhumattakaan? Eikö siinä ole tarpeeksi, että olen maailman paras minä, joksi olen
tullut oman ainutlaatuisen polkuni kulkemalla, omiin arvoihin perustuvien
valintojen kautta, väliin mutkitellenkin – mutta siinäpä onkin jo ainakin yhden
uuden tarinan aihe!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti